2014. február 10., hétfő

Labdarúgás papíron, avagy foci kockáknak

Nem a hús-vér labdarúgás papíron megtervezett taktikai játékáról szeretnék írni, hanem egy jópofa kétszemélyes társasjátékot szeretnék ismertetni. A játékot négyzetrácsos papíron lehet játszani és a papíron kívűl semmi más nem kell hozzá, csak egy-egy írószer a két játékosnak. A cím megtévesztő, nem csak matek fanatikusoknak való játékról van szó, ez bárki számára élvezetes játék lehet. Bár idehaza kevesen ismerik, Lengyelországban például az iskolákban is népszerű a gyerekek között. Ha jól emlékszem annak idején az egyik matektanárom ismertette meg ezt a játékot az osztályunkkal. Lássuk tehát a szabályokat!

Leggyakrabban 8x10-es téglalap alakú pályán játszák a játékot két egység széles kapukkal. A jelképes focipályán a labda útját egy törött vonal jelzi, az ábrán kék vonal, amelynek a menetét a két játékos felváltva irányítja. A cél természetesen eljuttatni a labdát az ellenfél kapujába. A kezdő játékos a középpontból indít, és meghúzhatja a labda útját alkotó legelső szakaszt valamely szomszédos rácspontba vízszintesen, függőlegesen, vagy átlósan. Minden rákövetkező szakasznak az előző szakasz végpontjából kell indulnia és a nyolc közvetlen szomszéd valamelyikébe kell érkeznie. Egy szakaszt csak egyszer lehet megrajzolni, azaz a labda soha nem mehet ugyanazon az szakaszon mégegyszer, ez azt is jelenti, hogy nem lehet rögtön visszalépni az előző mezőre, és azt is, hogy a pályát alkotó vonalakon, például a széleken, sem vezethető a labda. Nem szabad továbbá kimenni a pályáról, azaz a szakasz végpontja nem eshet az ábrán feketével jelölt partvonalon túlra.

Most jön a legfontosabb szabály. Abban az esetben, ha az éppen meghúzott szakasz végpontja olyan rácspont, amit már korábban berajzolt szakasz érint, azaz már járt ott a labda, vagy a pályát kijelölő vonalak átmennek azon a ponton, akkor a játékos tovább léphet, azaz újabb szakaszt húzhat be, és ezt kötelező is megtennie, egészen addig, amíg a labda útja addig még írószer által érintetlen mezőre nem jut. Egy játékos tehát általában igyekszik minnél hosszabb úton vezetni a labdát egy lépés során, lehetőleg úgy, hogy közben minél közelebb kerüljön az ellenfél kapujához, és hogy az ellenfélnek a következő lépésében ne legyen lehetősége visszavezetni a labdát az ellenkező irányba.

A játék során mindig csökken azoknak a pontoknak a száma, ahol a labda útját be tudja fejezni egy játékos, így a tábla egyre inkább telítődik, sőt elképzelhető az is, hogy az egyik játékos bezáródik, és nem tud lépni, ekkor elveszíti a játékot. Az is megtörténhet, hogy a pályát egy áthatolhatatlan fal két részre osztja, és ezáltal az egyik játékos számára a góllövés ellehetetlenül. Ilyenkor a nyerésre az egyetlen lehetősége, ha be tudja zárni a másik játékost, mielőtt az gólt lőne.

Egyébként a játékhoz különféle méretű és felosztású pályákat rajzolhatunk. Kisebb pályán gyorsabb a játék lefolyása, nagyobb pályán, mint amilyent az alábbi ábra mutat, akár több gólig is játszhatunk. Ilyenkor a gól után középkezdés van, amíg van szabad útja a labdának a középpontból. Ha igazságosak akarunk lenni, akkor mindig páros sokat játszunk, és felváltva kezdenek a játékosok. Akit érdekel a játék, paper soccer néven megtalálja a Wikipédián, és több applikációt is lehet találni ugyanilyen név alatt, amivel tableten vagy okostelefonon is lehet játszani a játékot, a legjobb persze élőben kipróbálni papíron.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése